ЖИВОПИСНИЯТ СВЯТ НА СТОЯН КАРАБЕЛОВ

[English][Начало]

Няма да крия - нищо не знаех за Стоян Карабелов до момента, в който имах възможност да разгледам два обширни фотоалбума с творчеството на този художник. Поразяващо от пръв поглед бе странното звучене на картините му и този експресионизъм, който се оказва един от най-адекватните методи за обхващане на острите сблъсъци, характерни за нашето съвремие, за дълбоките душевни състояния на днешния човек. Към всичко това в тях звънва неочаквано лиричния тон, така типичен за бургаските художници.

Стоян Карабелов счита себе си за бургаски художник, макар да е роден в София. Морето, артистичния климат на Бургас, където той прекарва детството си оказват решаващо значение за неговото творчество.

И ето, един смел автор тръгва със средствата на своето изкуство да търси нови нетрадиционни пътища, предлагащи по-голяма свобода, но и по-голямо самочувствие на твореца като законодател на естетическите норми на своето време. Малко са младите художници, които имат ясно изградена творческа програма за следване. Стоян Карабелов има такава. Програма, която цели не да пресъздава видимото, а да изгражда свой един свят със свои закони и правила. Художникът счита, че съвременното изкуство е премного студийно, абстрахирало се е от живота и хората и е станало неразбираемо. "Точно затова, казва той е дадена дарбата да правиш изкуство, то да служи на всички, и най - вече на любовта, красотата на истинските човешки взаимоотношения".

И действително, проследявайки творчеството на Стоян Карабелов ще усетим онзи обединяващ момент, който като нерв минава във всяка негова картина. Заглавие като "Мостове на времето", "Дълбочини и релефи в червено", " Навлизане в слънчевата същност" и други, насочват към философската нотка в темите му.

Колоритът излизащ от тъмните, до черно тонове, до "запяващото" червено издигащо се над тях помага в общото настроение носещо нотка мистицизъм.

Ако се вгледадме в отделните картини и в техните непринудени композиции ще установим, че с малки изключения , когато човешката фигура едва е намекната, авторът е възложил на чисто абстрактната образност, показваща неговите преживявания и мисли.От тази съпоставка идва драматизма и напрежението в картините му, което е постигнато повече интуитивно, отколкото като теза. Едва, при това положение ние имаме възможност да преживеем проблемите на тази живопис. Тя не е еднозначна и може да бъде тълкувана не само като формотворчество, но и като философия. Защото, според художника - "Ролята на изкуството е да облагородява, да поставя въпроси но , не и да носи отрицателни емоции".

Творчеството на Стоян Карабелов дава повод за размисли, за близоста и контраста с традициите, за пътя и търсенията на младото поколение художници, за намиране на среда и отзвук на тяхното творчество, в модерното общество.

Пенка Седларска

Изкуствовед





[top] [home]

Stoyan Karabelov's artistic world

Honestly, I have never heard about Stoyan Karabelov, till the moment I had the chance to come upon two volumetric photo-albums of his art. The most stunning about them, was their strange sounding and also the expressionism, which seems to be one of the most adequate methods for being in touch with the harsh disasters, characterizing our modern times and the deep state of human mind. His bold red-and-black paintings have specifically dramatic expression and show the author's sensuality and vulnerability.

In addition, they gave the idea of lyric, so typically for the painters from Bourgas.

According to Stoyan Karabelov, he is a painter from Bourgas, although he was born in Sofia. The sea, the artistic atmosphere of Bourgas, were he spent his childhood, give a considerable reflection to his works.

As a result of it, the brave author, by means of his art, holds the idea, looking for some new and unconventional ways in art, giving to him more freedom, bur also self-confidence of the artist, legalizing the aesthetic standards of his time. A few young painters have a clear artistic tendency to follow. Stoyan Karabelov definitely has got.

The idea of his art aims not to create the visible, but to create a world of his own, subordinated to its own rules and visions. According to the painter, contemporary art is too much devote to studio, and being set aside from people, has become unrealized. "To make an art is a gift: for all of us, but most of all for love and beauty, and true in people's relationship." - The painter says.

And as a matter of fact, understanding Stoyan Karabelov's art, we can feel this unifying moment, which like a nerve, goes through every painting of his. Titles like "Bridges of time", "Depths and Lays in Red", "Going into the nature of sun", etc, gives the themes a philosophical tang.

The coloring, coming from the dark to black tunes, to the "singing" red - going above all, creates a spirit of mysticism. If we look at each one of his paintings and their spontaneous compositions, the author has set great store by pure abstraction in images, showing out his thoughts and ruminations. That point of view brings the drama and intention in his paintings, which is most of all as a commodity of his intuition, than of his thesis. From that point of view only, we are able to realize the depth of his paintings. It is not synonymous at all and could be taken not only like a form of art, but also like a philosophy. Because according to the painter, "The role of art is to bring us goodness, to ask questions, but absolutely not to bring negative emotions".

Stoyan Karabelov'a art gives the matter of thinking about the intimacy and contrast with traditions, about the way and searching of the young generation of painters, about finding an area and a re-echo for their art in our modern society.

Penka Sedlarska

Art Critic

[top] [home]
Bourgas.Org'2001